Saturday 14 April 2007

Money talks, eller?


Sitter ensam, fattig och övergiven i ett främmande land!
Datumet för flytten hem till Sverige flyttas konstigt nog framåt hela tiden...
Nu ryktas det om 1:a augusti.

Har för första gången i mitt liv ett mål att sträva mot...
Att köpa en lägenhet i Stockholm.
Kanske att ta i för en bortskämd, lat och bekväm snorunge som aldrig haft ett enda mål i livet, och som mest max planerat den kommande helgen!
Att jag sedan fick tillgång till mina fonder vid 18 års ålder, pengar som mina föräldrar surt sparat ihop i tron om att jag skulle investera/göra något bra/klokt med.
Det blev 3 otroligt lata sommarlov utan arbete eller måsten istället...

Så nu bor jag ensam mitt i London på 17 kvm, med en 6-filig väg utanför fönstret och toa/dusch i korridoren.
Att jag betalar 8500:-/mån anses BILLIGT i detta mystiska land.

Sitter på jobbet och låtsas jobba medan jag gör excel-kalkyler över hur mycket pengar jag ska spara, och ta med mig hem till Sverige...
Att skjuta upp flytten till augusti och snåla mig igenom halva sommaren ger väl typ 30.000-40.000:-.
Att åka buss istället för tunnelbana, alltid äta matlåda på jobbet och att ta nattbussen hem ifrån krogen, där man bara får dricka öl från fat... 0-500:- i shopping-konto är väl heller inget man dör av...

Men känner jag mig själv tröttnar jag väl på att leva så här i augusti när man är hemma i ett soligt Sthlm med alla vänner runt omkring sig...
Sprätter nog alla pengar på onödigt junk och kanske en fläskig N.Y-resa i sommar...

För om det är något en svensk 80-talist inte gör, så är det att planera/spara för framtiden!
"Allt löser sig på något sätt, det har det ju alltid gjort hitills" har ju alltid varit mantrat!

No comments: